VoIP blog 5: De techniek en de installatie

Geplaatst op woensdag 30 mei 2018

 

De techniek achter VoIP

 

Hoe maakt VoIP communicatie eigenlijk mogelijk? VoIP converteert het analoge signaal (uw stem) naar digitale pakketjes die vervolgens via het internet worden verstuurd en dan bij de ontvanger weer teruggezet (terug omgezet) worden, naar uw stem dus. Om uw stem tweemaal te kunnen omvormen, eerst naar data en dan terug naar een stem, is een codec nodig.

 

Er zijn verschillende VoIP codecs, maar voornamelijk de ‘G711’ wordt gebruikt. De G711 heeft twee varianten: de u-law en de a-law. In Noord-Amerika en in Japan wordt gebruik gemaakt van de u-law. De u-law heeft een groter dynamisch bereik. Het dynamische bereik in deze zin wordt gebruikt om het verschil tussen het zachtste en het hardste geluid dat in het signaal kan worden gerepresenteerd uit te drukken. Dit dynamische bereik is bij de a-law een stuk kleiner waardoor het geluid, ook bij overdracht van zacht geluid, veel zuiverder klinkt.

 

Maar wanneer ik gebruik maak van de a-law codec, kan ik dan iemand zakelijk bellen die gebruik maakt van de u-law codec? Ja, dat is mogelijk, maar wel met storingen door het gesprek heen. Omdat de u-law een stuk gevoeliger is en minder zuiver gehoor geeft, is het nodig voor de gebruikers van de u-law om ook de mogelijkheid te hebben voor verbinding met de a-law. De gebruikers van de a-law hebben geen verbinding met de u-law nodig omdat deze minder zuiver is. De a-law staat dus boven de u-law en op deze manier kunnen slechte telefoongesprekken voorkomen worden.

 

Hoe gaat de installatie van VoIP in zijn werking?

 

In principe geldt dat iedere telefoon met een analoge, telefoonadapter verbinding aangesloten kan worden op het internet. Deze aansluiting vindt meestal plaats via een router die zorgt dat de telefoon verbonden wordt met de breedbandverbinding. De kabel die normaliter het internet voert aan uw computer, kan worden aangesloten aan de telefoon. Vervolgens kan er een kabel vanaf de telefoon naar de computer worden aangesloten.

 

Wie doet dit en hoeveel tijd gaat hierin zitten? Wij als Comsave zullen deze aansluiting voor u uitvoeren. Deze aansluiting zal maar weinig tijd kosten, maar ondanks dat het niet lang duurt, zorgen wij dat u gewoon bereikbaar blijft. Het enige wat u na de aansluiting nog hoeft te doen is het pakket naar uw eigen wensen instellen. Dit is op een eenvoudige manier snel te doen!

 

Samen met Comsave kunt u kijken naar dé oplossing voor uw bedrijf. Wilt u een vrijblijvend adviesgesprek? U kunt ons bellen op +31 (0)88 999 5555 of stuur ons een mail naar sales@comsave.com en wij zullen contact opnemen met u.

 

Lees meer in onze VoIP-serie:
 

- VoIP blog 1: Wat is VoIP eigenlijk?

- VoIP blog 2: Is VoIP beter dan Skype?

- VoIP blog 3: De voordelen van VoIP

- VoIP blog 4: VoIP op de werkvloer

- VoIP blog 6: De telefooncentrale en het telefoongesprek

- VoIP blog 7: Verschillende platformen; 3CX

- VoIP blog 8: Verschillende platformen; Xelion

- VoIP blog 9: Uw VoIP bij Comsave: wat kan u verwachten?

 

de-techniek-en-de-installatie thumbnail

Comsave in het nieuws

  • partner-aan-het-woord-dim-it thumbnail
    woensdag 28 november 2018

    Partner Aan Het Woord: DIM-it

    Zelf vertellen we graag waarom u partner bij Comsave moet worden. Maar nog liever laten we een partner vertellen wat hij of zij aan Comsave heeft. Deze keer laten we Rolf Hoepelman van DIM-it aan het woord.

  • comsave-partner-experience-2018-fotos thumbnail
    dinsdag 27 november 2018

    Comsave Partner Experience 2018: de foto's

    Op 22 november 2018 mochten we onze partners verwelkomen op de Comsave Partner Experience 2018.

  • censureert-de-eu-youtube thumbnail
    maandag 19 november 2018

    Censureert de E.U. binnenkort YouTube?

    YouTube niet enthousiast over nieuwe E.U. copyrightwet. Censureert de E.U. onbedoeld?