Bent u al klaar voor de AI-revolutie?

Geplaatst op maandag 30 april 2018

Kijkt u wel eens op uw Facebook-timeline? Zo ja, dan maakt u gebruik van artificial intelligence (oftewel AI).
 

We hebben het niet altijd door, maar om ons een gepersonaliseerd nieuwsoverzicht voor te kunnen schotelen, maakt het meest populaire sociale netwerk van de wereld gebruik van AI. Spotify, Youtube en Google zijn andere voorbeelden van internetdiensten die veelvuldig gebruik maken van AI. Deze platformen leren wat wij interessant vinden en kunnen ons op die manier beter van dienst te zijn.
 

A.I. heeft de toekomst
Volgens kenners is dit echter nog maar het begin. In de komende jaren zal AI een nog veel grotere rol gaan spelen in onze levens, al dan niet in samenspel met het Internet of Things (IoT).
 

Zo hebben tech-bedrijven zoals Apple en Amazon al hun eigen 'praatpalen' op de markt gebracht: handzame apparaatjes die je via voice-control de opdracht kunt geven om bijvoorbeeld een muziekje op te zetten of een bepaald product te bestellen. Deze apparaatjes leren ons na enig gebruik steeds beter kennen en kunnen op die manier steeds beter op onze behoeftes inspelen.
 

Maar de wereld gaat er pas echt anders uitzien als meer geavanceerde vormen van AI hun intrede doen in de samenleving. Denk bijvoorbeeld aan een gezondheidszorg die voor een groot deel rust op superintelligente AI-dokters.
 

Een ander voorbeeld is een e-reader die precies weet waar en wanneer u ophoudt met lezen, en dan ook nog eens uw emotionele reacties bij bepaalde zinnen of woorden kan interpreteren (door uw gezichtsuitdrukkingen te monitoren). Op die manier leest u in de toekomst niet alleen een boek op uw iPad, nee, uw iPad leest ook ú.
 

Wat AI betreft zitten regeringen ook niet stil. Zo is China van plan om tegen het jaar 2030 zo'n 30 miljard euro investeren. De Europese Unie heeft zich voorgenomen tegen het jaar 2020 een bedrag van 20 miljard euro te investeren.
 

Leidt AI tot de volgende digitale kloof?
Maar het gaat nóg verder dan dat. Alle bedrijven, ook buiten de tech-industrie, zullen als het op AI aankomt de komende jaren hun best moeten doen om niet achter te blijven. Anders bestaat de mogelijkheid dat er een nieuwe digitale kloof ontstaat.
 

In de jaren '90, toen de digitalisering definitief de consument bereikte en het internet populair werd, ontstond er ook al een digitale kloof. Toen ging de kloof over het verschil tussen de mogelijkheden die mensen mét toegang tot internet krijgen vergeleken met hen die dat niet hebben.
 

Experts waarschuwen dat er in de komende jaren een soortgelijke kloof kan ontstaan, maar dan tussen bedrijven die wel of geen AI-technologieën kunnen gebruiken. Er wordt hier en daar zelfs al gewaarschuwd dat bedrijven die op dit moment niet in AI investeren de ontstane kloof straks niet meer kunnen overbruggen.
 

AI en connectiviteit
Hoe groter de rol van AI in de markt, hoe belangrijker het voor bedrijven wordt om snel en stabiel internet te hebben.
Niet alleen omdat AI en IoT in veel gevallen in elkaars verlengstuk liggen, maar ook omdat artificiële intelligentie nooit op zichzelf staat. Om te functioneren moet een AI verbindingen leggen, daarom is AI vaak per definitie onderdeel van een netwerk.
Onder meer Microsoft, Apple en Google zijn al druk aan het innoveren als het op AI aankomt, en waarschijnlijk zullen dit soort partijen in de toekomst AI-producten gaan verkopen aan (kleinere) bedrijven. Wat dat betreft hoeven we het wiel dus niet zelf opnieuw uit te vinden.

Wat bedrijven wel zelf moeten doen, is nu alvast investeren in breedband-connectiviteit en betrouwbare bedrijfsnetwerken. Ook in Nederland. Met goede connectiviteit bent u klaar voor de AI-revolutie en weet u zeker dat uw bedrijf straks niet aan de verkeerde kant van de nieuwe digitale kloof komt te staan.

Voorbereid zijn op de toekomst? Neem hier een kijkje welke connectiviteit mogelijk is voor uw bedrijfslocatie.
 

Gerelateerd aan dit onderwerp:
 

Helemaal doorgeflipt: de robotisering van de arbeidsmarkt
 

Huurders en werknemers steeds veeleisender op internetvlak

klaar-voor-de-artificial-intelligence-revolutie thumbnail

Comsave in het nieuws

  • partner-aan-het-woord-dim-it thumbnail
    woensdag 28 november 2018

    Partner Aan Het Woord: DIM-it

    Zelf vertellen we graag waarom u partner bij Comsave moet worden. Maar nog liever laten we een partner vertellen wat hij of zij aan Comsave heeft. Deze keer laten we Rolf Hoepelman van DIM-it aan het woord.

  • comsave-partner-experience-2018-fotos thumbnail
    dinsdag 27 november 2018

    Comsave Partner Experience 2018: de foto's

    Op 22 november 2018 mochten we onze partners verwelkomen op de Comsave Partner Experience 2018.

  • censureert-de-eu-youtube thumbnail
    maandag 19 november 2018

    Censureert de E.U. binnenkort YouTube?

    YouTube niet enthousiast over nieuwe E.U. copyrightwet. Censureert de E.U. onbedoeld?