Nemen eSports de wereld over?

Geplaatst op vrijdag 13 april 2018

Kent u Pong nog?

Dat computerspelletje met die twee blokjes die als een soort tennissers een balletje heen en weer kaatsen? In 1972, toen Pong voor het eerst werd uitgebracht, leek het allemaal zo onschuldig. Je gooide een gulden in een kast, speelde een potje, en dat was het dan wel. Wat men toentertijd nog niet kon voorspellen, was dat de wereld van videogames er in 2018 stukken anders uit zou zien.
 

Gamen is een serieuze sport
 

Want waar computergames vroeger vooral om springende loodgieters (Super Mario) of vallende blokjes (Tetris) draaiden, nemen de games van nu je mee naar complete virtuele werelden, waarin op hoog niveau om grote prijzen wordt gestreden. Deze games wordt ook wel 'eSports' genoemd. Voorbeelden zijn games als League of Legends, Overwatch en Dota, maar ook de razend populaire voetbalgame FIFA. Naast de gewone voetbalcompetitie zijn er rond FIFA zelfs heuse e-sports leagues ontstaan, waarin de beste Nederlandse en internationale clubs elkaar digitaal bestrijden. In deze leagues doen clubs als Ajax en PSV mee met officiële e-sports teams. En net als in het echt smijten deze clubs met geld om de beste spelers te contracteren. Zoals de naam al aanduidt: dit zijn niet zomaar spelletjes, dit gaat om topsport. Alle online Esports worden volledig online gespeeld. En daar is razendsnel internet voor nodig. Thuis, tijdens het trainen, maar vooral ook op toernooien, waar het prijzengeld soms tot de miljoenen dollars kan oplopen.
 

Je wilt als esports-gamer natuurlijk niet dat de verbinding met het netwerk hapert als je net een beslissend slag wilt slaan. Net als in sommige real life sporten het geval is, kunnen de belangrijke momenten in esports op de milliseconden aankomen. Omdat er in esports zo ontzettend veel op het spel kan staan, moeten organisatoren van dit soort events ervoor zorgen dat het dienstdoende bedrijfsnetwerk ten alle tijden tiptop in orde is. Want stel je voor dat je als esports-gamer de hoofdprijs van een miljoen misloopt omdat er op het allesbeslissende moment een kink in de glasvezelkabel zit...
 

Steeds populairder
 

Sommige esport-events leveren wereldwijd miljoenen kijkuren op. Er bestaan ook speciale streaming-platforms waar live esports-competities worden uitgezonden. Het platform Twitch is in die categorie de laatste jaren het grootst geworden.
 

De internetgigant Amazon zag dat in 2014 al aankomen. Toen kocht Amazon Twitch voor maar liefst $970 miljoen op. En ja, dat is nogal iets anders dan die ene gulden die vroeger in zo'n arcadekast moest...
 

 

nemen-esports-de-wereld-over thumbnail

Comsave in het nieuws

  • partner-aan-het-woord-dim-it thumbnail
    woensdag 28 november 2018

    Partner Aan Het Woord: DIM-it

    Zelf vertellen we graag waarom u partner bij Comsave moet worden. Maar nog liever laten we een partner vertellen wat hij of zij aan Comsave heeft. Deze keer laten we Rolf Hoepelman van DIM-it aan het woord.

  • comsave-partner-experience-2018-fotos thumbnail
    dinsdag 27 november 2018

    Comsave Partner Experience 2018: de foto's

    Op 22 november 2018 mochten we onze partners verwelkomen op de Comsave Partner Experience 2018.

  • censureert-de-eu-youtube thumbnail
    maandag 19 november 2018

    Censureert de E.U. binnenkort YouTube?

    YouTube niet enthousiast over nieuwe E.U. copyrightwet. Censureert de E.U. onbedoeld?