Staat de nieuwe privacywet innovatie in de weg?

Geplaatst op vrijdag 15 juni 2018

Zo. Heeft u die storm aan mailtjes over privacybeleid een beetje doorstaan? 

 

U weet wel, die mailtjes die iedereen kreeg over het ingaan van de General Data Protection Regulation (GDPR), in het Nederlands bekend als de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). 

 

Deze nieuwe wetgeving verplicht bedrijven om de data die zij over hun klanten verzamelen beter te beschermen. Op die manier moeten burgers in de EU meer controle krijgen over wat ze wel en niet kwijt willen aan bedrijven. 

 

Goed voor iedereen die waarde hecht aan online privacy, dus. Maar misschien wat minder goed voor bedrijven die op een positieve manier gebruik willen maken van data. 

 

Techsector niet blij

 

Een voorbeeld van zo’n tegenstander is Gary Shapiro, directeur van de Consumer Tech Association (een overkoepelende organisatie van Amazon, Facebook, Google en 2200 andere bedrijven). 

 

In een interview met het Financieele Dagblad zei hij onlangs dat Europa ‘volledig doorslaat’ met privacy. Volgens Shapiro moeten bedrijven zelf privacy reguleren, omdat de overheid anders innovatie verstikt. 

 

Door de nieuwe wetgeving krijgen techreuzen het binnen de EU een stuk moeilijker. Kan er in Europa nog wel een nieuwe Google of Facebook opstaan als ze allemaal regeltjes opgelegd krijgen? 

 

Daarnaast waarschuwen sommige experts voor China, waar veel minder waarde wordt gehecht aan het concept ‘online privacy’. Dat land zou nu makkelijker een voorsprong kunnen opbouwen op het gebied van online innovatie. 

 

Privacy first

 

Volgens andere kenners zal het zo’n vaart niet lopen. Sommigen zeggen zelfs dat de AVG innovatie juist in de hand zal werken. 

 

Zo zou de nieuwe wetgeving ten eerste het vertrouwen kunnen herstellen van burgers. Na schandalen zoals het lek van Cambridge Analytica zien veel mensen toch vooral de negatieve kanten van het verzamelen van data. 

 

Daarnaast dwingt de nieuwe wetgeving bedrijven om na te denken over versleuteling en slim beheer van persoonsgegevens. Data verzamelen is één ding, maar het op straat laten slingeren van die data is natuurlijk heel iets anders. 

 

Uiteindelijk worden bedrijven door de AVG gedwongen om goed na te denken over wat ze precies willen doen met de data die ze verzamelen. En dat zou hun diensten alleen maar ten goede kunnen komen. 

 

Gulden middenweg

 

Al met al maken zit in beide kanten van het verhaal een kern van waarheid. Het is goed dat de EU een signaal geeft dat bedrijven wat data betreft zich aan bepaalde regels moeten houden, maar aan de andere kant moet er ruimte voor innovatie blijven. 

 

Feitelijk verzamelt zo’n beetje elk bedrijf data. Zo moet een pizzakoerier toch echt je adres weten om je goed van dienst te kunnen. Het is dus helemaal niet wenselijk om het verzamelen van data in zijn algemeenheid tegen te gaan. 

 

Uiteindelijk gaat het erom wat er met je data gedaan wordt. Dus wellicht dat de AVG bedrijven uitdaagt om goed na te denken over de manieren waarop het verzamelen van data hun diensten verbetert. En welke nieuwe, innovatieve diensten ze nog meer kunnen bedenken. 

 

Buiten het bezorgen van pizza’s, dan. 

staat-de-nieuwe-privacywet-innovatie-in-de-weg thumbnail

Comsave in het nieuws

  • partner-aan-het-woord-dim-it thumbnail
    woensdag 28 november 2018

    Partner Aan Het Woord: DIM-it

    Zelf vertellen we graag waarom u partner bij Comsave moet worden. Maar nog liever laten we een partner vertellen wat hij of zij aan Comsave heeft. Deze keer laten we Rolf Hoepelman van DIM-it aan het woord.

  • comsave-partner-experience-2018-fotos thumbnail
    dinsdag 27 november 2018

    Comsave Partner Experience 2018: de foto's

    Op 22 november 2018 mochten we onze partners verwelkomen op de Comsave Partner Experience 2018.

  • censureert-de-eu-youtube thumbnail
    maandag 19 november 2018

    Censureert de E.U. binnenkort YouTube?

    YouTube niet enthousiast over nieuwe E.U. copyrightwet. Censureert de E.U. onbedoeld?