VoIP blog 3: Voordelen van VoIP

Geplaatst op woensdag 16 mei 2018

Voordelen van VoIP

In de vorige afleveringen van onze VoIP serie hebben wij u uitgelegd wat VoIP is en we hebben de vergelijking tussen VoIP en Skype gegeven. Nu in deze derde aflevering nemen we even de tijd om het over de voordelen en de functiemogelijkheden van VoIP te hebben.

 

Om te beginnen met de voordelen is het zo dat er met VoIP niet langer een analoge lijn nodig is. Het is een kwestie van tijd voordat de analoge lijn niet eens meer bestaat. KPN bijvoorbeeld stopt in 2019 met ISDN1 en ISDN2 en bieden zij VoIP als besparend alternatief voor de toekomst. En daarmee hebben we nog een voordeel genoemd: besparend. Maar waarom is VoIP besparend? VoIP geeft u de mogelijkheid om te bellen met een hoge geluidskwaliteit via het datanetwerk en de internetverbinding. Als gevolg zult u merken dat de telefooncentrale van uw bedrijf mee kan groeien zonder dat u daar hogere kosten of duurdere licenties bij komen.

 

Wilt u thuiswerken of bent u onderweg naar afspraken? Dat is ook geen probleem met VoIP want u kunt uw deskphone op het werk gewoon doorschakelen naar uw mobiele telefoon. Een doorgeschakeld gesprek zal dan plaatsvinden over het VoIP netwerk van het werk. De integratie van vaste en mobiele telefonie is op deze manier dan ook goed geregeld.

 

U bespaart dus met VoIP omdat u belt over het internet, maar wat verbruikt u dan van dat internet? Wanneer u met VoIP een telefoongesprek voert verbruikt u gemiddeld ongeveer 100Kb/s. Om een verhelderende vergelijking te maken verbruikt u met het kijken van een YouTubefilmpje van 720p ongeveer tien keer meer bandbreedte! Wanneer u en uw collega’s aan het bellen zijn hoeft u zich geen zorgen te maken over de internetsnelheid op andere apparaten.

 

De functies van VoIP

Al genoeg voordelen gehoord? Er zijn er nog meer, want VoIP-telefonie biedt heel wat meer instelmogelijkheden dan analoge telefonie. Deze lijst met instelopties geven u de kans om het telefoneren helemaal naar uw eigen smaak en behoeften in te stellen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een keuzemenu in te voeren voor klanten zodat ze direct bij de juiste persoon terecht komen, maar ook een wachtrij voor als iedereen op de werkvloer al in gesprek is. Voor deze wachtrij kunt u dan natuurlijk ook een wachtmuziek instellen en ook een ingesproken boodschap afspelen. Bellers krijgen deze ook te horen wanneer zij doorverbonden worden.

 

Heeft u een smartphone? Dan installeert u de VoIP-software op uw mobiel, zo wordt uw telefoon naast een hardphone ook een ‘softphone’. Met de softphone kunt u ook groepsgesprekken voeren. Wanneer u een dag thuis wilt werken kunt u ook het VoIP doorschakelen naar uw smartphone. Op deze manier kosten alle zakelijke telefoongesprekken u helemaal niets.

 

Op het werk kan iedere werknemer voor zichzelf een voicemail inspreken en antwoordapparaat instellen voor als het bedrijf gesloten is of wanneer u als werknemer op welverdiende vakantie bent. Dit antwoordapparaat kunt u ook instellen met een dag-nachtstand die u automatisch kunt laten afspelen wanneer er gebeld wordt buiten werktijd. Verder beschikt VoIP over de mogelijkheid om een adresboek in te stellen waarin u op verschillende manieren kunt zoeken en waarin adressen van relaties gedeeld worden. Tot slot worden alle telefoongesprekken die plaatsvinden over VoIP gedurende zeven dagen automatisch opgeslagen.

 

Wilt u meer weten over hoe u VoIP handig kunt inzetten in uw bedrijf? Neem dan even contact met ons op via +31 (0)88 999 5555 of stuur ons een e-mail naar sales@comsave.com en wij doen de rest.
 

Lees meer in onze VoIP-serie:
 

- VoIP blog 1: Wat is VoIP eigenlijk?

- VoIP blog 2: Is VoIP beter dan Skype?

- VoIP blog 4: VoIP op de werkvloer

- VoIP blog 5: De techniek en de installatie

- VoIP blog 6: De telefooncentrale en het telefoongesprek

- VoIP blog 7: Verschillende platformen; 3CX

- VoIP blog 8: Verschillende platformen; Xelion

- VoIP blog 9: Uw VoIP bij Comsave: wat kan u verwachten?

voordelen-van-voip thumbnail

Comsave in het nieuws

  • partner-aan-het-woord-dim-it thumbnail
    woensdag 28 november 2018

    Partner Aan Het Woord: DIM-it

    Zelf vertellen we graag waarom u partner bij Comsave moet worden. Maar nog liever laten we een partner vertellen wat hij of zij aan Comsave heeft. Deze keer laten we Rolf Hoepelman van DIM-it aan het woord.

  • comsave-partner-experience-2018-fotos thumbnail
    dinsdag 27 november 2018

    Comsave Partner Experience 2018: de foto's

    Op 22 november 2018 mochten we onze partners verwelkomen op de Comsave Partner Experience 2018.

  • censureert-de-eu-youtube thumbnail
    maandag 19 november 2018

    Censureert de E.U. binnenkort YouTube?

    YouTube niet enthousiast over nieuwe E.U. copyrightwet. Censureert de E.U. onbedoeld?