VoIP blog 1: Wat is VoIP?

Geplaatst op woensdag 2 mei 2018

Wat is VoIP?

VoIP betekent Voice Over Internet Protocol en is simpel gezegd een techniek om stempakketjes over internet te versturen. Tegenwoordig is VoIP een sterk ingeburgerde telefonie-techniek in de bedrijfswereld, maar wat weinigen weten is dat de oorsprong van VoIP al lag bij de ontwikkeling van het eerste computernetwerk in 1973. Dankzij VoIP heeft u ook geen analoge PTSN-lijn meer nodig. Ook de digitale ISDN1 en ISD2 worden volgend jaar al uitgefaseerd. Dit betekent dat VoIP de enige toekomstbestendige manier van telefonie wordt. VoIP had oorspronkelijk geen beltoon, en ook wanneer de persoon aan de andere kant van de figuurlijke “lijn” stil was, klonk er geen ruis. Dat werkte verwarrend, en dus boden VoIP-dienst al snel een beltoon aan waaruit bleek dat er gebeld werd, en een zachte ruis tijdens stiltes, zoals u van analoge telefonie gewend bent.
 

De meest simpele herkenbare vorm van VoIP ligt bij het wereldbekende en in 2003 in Estland opgerichte Skype. Ondertussen zijn er tal van VoIP platformen die zich beter hebben ingericht op de snel veranderende en veeleisende zakelijke telefoniemarkt.
 

Wanneer u voor VoIP op de werkvloer kiest heeft u enkele keuzes. Zo kunt u kiezen om enkel voor de ‘softphone’ te gaan. Dit betekent zoveel als een softwareprogramma op uw computer installeren waarmee u over de hele wereld kunt mee bellen. Zo functioneert deze software als een ‘softphone’, u heeft dus een telefoon, zonder dat er een fysieke telefoon op uw bureau staat. Het voordeel van de hardphone op uw bureau is dat u nog steeds zult kunnen bellen of gebeld worden, ook wanneer uw computer niet aan staat. Als medewerker op de werkvloer merk je dan ook helemaal geen verschil tussen beide. Wat dan wel de voordelen van VoIP zijn, daar gaan we later dieper op in.
 

Ook behandelen we onder andere de volgende onderwerpen waar we vaker vragen over krijgen. Vragen als “Waarom zou ik niet gewoon gratis via Skype bellen in plaats van VoIP af te nemen?”. We proberen ook onduidelijkheden de wereld uit te helpen als het gaat om de de installatie van VoIP, de verschillen tussen VoIP-platformen en vertellen u wat een VoIP-abonnement nu eigenlijk kost.
 

Wilt u meer weten over hoe u VoIP handig kunt inzetten in uw bedrijf? Neem dan even contact met ons op via +31 (0)88 999 5555 of stuur ons een e-mail naar sales@comsave.com en wij doen de rest.
 

Lees meer in onze VoIP-serie:
 

- VoIP blog 2: Is VoIP beter dan Skype?

- VoIP blog 3: De voordelen van VoIP

- VoIP blog 4: VoIP op de werkvloer

- VoIP blog 5: De techniek en de installatie

- VoIP blog 6: De telefooncentrale en het telefoongesprek

- VoIP blog 7: Verschillende platformen; 3CX

- VoIP blog 8: Verschillende platformen; Xelion

- VoIP blog 9: Uw VoIP bij Comsave: wat kan u verwachten?

wat-is-voip thumbnail

Comsave in het nieuws

  • partner-aan-het-woord-dim-it thumbnail
    woensdag 28 november 2018

    Partner Aan Het Woord: DIM-it

    Zelf vertellen we graag waarom u partner bij Comsave moet worden. Maar nog liever laten we een partner vertellen wat hij of zij aan Comsave heeft. Deze keer laten we Rolf Hoepelman van DIM-it aan het woord.

  • comsave-partner-experience-2018-fotos thumbnail
    dinsdag 27 november 2018

    Comsave Partner Experience 2018: de foto's

    Op 22 november 2018 mochten we onze partners verwelkomen op de Comsave Partner Experience 2018.

  • censureert-de-eu-youtube thumbnail
    maandag 19 november 2018

    Censureert de E.U. binnenkort YouTube?

    YouTube niet enthousiast over nieuwe E.U. copyrightwet. Censureert de E.U. onbedoeld?