Overboeking op internet, wat is dat?

Geplaatst op vrijdag 1 juni 2018

Overboeking op internet, wat is dat?
 

Misschien heeft u het al meegemaakt, hopelijk niet: een overboekt vliegtuig. Iedereen weet wat dat inhoudt. Maar wat is een overboeking op internet? Wanneer er sprake is van overboeking betekent het dat op die internetlijn de capaciteit van een internetverbinding door verschillende gebruikers gedeeld wordt. De maximale capaciteit van de verbinding kan in zo een situatie niet worden gegarandeerd. Dit heeft dus soms ook gevolgen voor de snelheid en kwaliteit van het zakelijk internet.
 

Wist u dat er een formule is waarmee we de overboeking kunnen bepalen? Die formule noemen we de overboekingsfactor. De overboekingsfactor is de (maximale) snelheid van een internetverbinding gedeeld door het maximale aantal gebruikers van de internetverbinding. Bent u ook benieuwd naar uw downloadsnelheid? Hier kunt u een speedtest doen.
 

Waarom is overboeking mogelijk?
 


Overboeking is mogelijk omdat internet leveranciers ervan uitgaan dat nooit alle gebruikers van een internetaansluiting tegelijkertijd gebruik zullen maken van de maximale bandbreedte van de internetaansluiting waar zij toegang tot hebben. Wanneer dat toch gebeurt zien we dat er overboeking plaatsvindt. De internetgebruikers zullen bij overboeking een lagere internetsnelheid hebben terwijl zij wanneer niet iedereen op internet zit, meestal een hogere snelheid beleven dan het gedeelde minimum.
 

Wanneer iemand in een appartementsgebouw gebruik maakt van internet van 500MBit/s samen met 49 andere appartementsbewoners, dan haalt die nooit werkelijk alleen zelf die volledige bandbreedte binnen. Dat gebeurt misschien op een hoogtepunt, wanneer iedereen tegelijk Netflix zou aanzetten bijvoorbeeld. Wanneer 100 bewoners gebruik maken van een 500MBit/s aansluiting, spreken we van een overboekingsfactor van 100 (500/50). Dus wanneer daadwerkelijk alle 50 bewoners tegelijkertijd data versturen en binnenhalen van het internet, dan kan de internetsnelheid omlaag gaan naar 5 Mbit/s. Dit rekenen we uit door 500 MBit/s te delen door 50 bewoners. Dat is zo voor consumenten, maar hoe zit dat voor zakelijk internet?
 

Kan bij alle verschillende internetverbindingen overboeking voorkomen?
 


Overboeking kan plaatsvinden op verschillende plaatsen op het netwerk van de internetleverancier. Bij alle internetverbindingen kan overboeking voorkomen, maar de core verbinding, de backbone, van de provider is de beperkende factor als het gaat om overboeking op zakelijk glasvezel. Bij zakelijk glasvezel is de backbone eenvoudig sneller te maken. Dit zorgt ervoor dat snelheidsproblemen op glasvezelverbindingen nog niet voorkomen.
 

Bij kabelverbinding, zoals je kan verwachten, vindt de overboeking plaats op de kabel. Bij DSL zie je vaak dat het eerste stuk, de telefoonlijn, juist niet is overboekt, maar wel de verbinding vanaf de telefooncentrale.


Wat is voor u belangrijk? Bent u een huurder in een bedrijfsverzamelgebouw? Dan bent u het beste af met bijvoorbeeld een licht-overboekte lijn die u deelt met uw medehuurders tenzij u erg afhankelijk bent van razendsnel internet. Bijvoorbeeld als u fotograaf of videomaker bent en erg grote bestanden steeds up- of downloadt.
 

Heeft u een MKB of groter bedrijf? Dan wordt er in de markt een 1:5 gehanteerd. Om volledige zekerheid over de performantie van uw internet te hebben kiezen veel bedrijven ervoor om redundant te gaan. Dit betekent dat wanneer uw glasvezelverbinding om welke reden dan ook tijdelijk niet zou functioneren, u kunt terugvallen op een DSL of kabelverbinding.
 

Voor de juiste oplossing voor zakelijk internet voor uw bedrijf kunt u ons bellen op +31 (0)88 999 5555 of een email sturen naar sales@comsave.com en wij nemen contact op met u.

zakelijk-internet-overboeking thumbnail

Comsave in het nieuws

  • partner-aan-het-woord-dim-it thumbnail
    woensdag 28 november 2018

    Partner Aan Het Woord: DIM-it

    Zelf vertellen we graag waarom u partner bij Comsave moet worden. Maar nog liever laten we een partner vertellen wat hij of zij aan Comsave heeft. Deze keer laten we Rolf Hoepelman van DIM-it aan het woord.

  • comsave-partner-experience-2018-fotos thumbnail
    dinsdag 27 november 2018

    Comsave Partner Experience 2018: de foto's

    Op 22 november 2018 mochten we onze partners verwelkomen op de Comsave Partner Experience 2018.

  • censureert-de-eu-youtube thumbnail
    maandag 19 november 2018

    Censureert de E.U. binnenkort YouTube?

    YouTube niet enthousiast over nieuwe E.U. copyrightwet. Censureert de E.U. onbedoeld?